Nikto nerobí väčšiu chybu ako ten, kto nerobí nič v presvedčení, že to málo, čo urobiť môže, je bezvýznamné.
Edmund Burke
Firemné dobrovoľníctvo
Firemné dobrovoľníctvo poskytuje firme príležitosť rozvíjať zručnosti svojich zamestnancov, budovať tímy a posilniť svoju povesť v miestnej komunite. Veľké aj malé firmy môžu prostredníctvom dobrovoľníctva zlepšiť život v komunite, ale dobrovoľnícka aktivita vo firme pomáha všetkým – mimovládnym organizáciám alebo neformálnym skupinám, zamestnancom, ale aj samotným firmám.
Prínosy dobrovoľníctva pre firmu |
Prínosy dobrovoľníctva pre zamestnancov firmy |
Prínosy dobrovoľníctva pre komunitu |
Zamestnanci vnímajú svojho zamestnávateľa s väčšou hrdosťou a lojálnosťou. Zákazníci a spotrebitelia vyjadrujú firme vyššie uznanie. Vylepšenie pracovnej morálky, motivácie, tímového ducha a iniciatívy zamestnancov. Vylepšené vzťahy na pracovisku a jedinečné príležitosti pre zamestnancov pracovať s ľuďmi z rôznych oblastí a úrovní ich firmy. Do firmy prichádzajú lepší zamestnanci a znižuje sa ich fluktuácia. Nové príležitosti pre rozvoj zručností pre zamestnancov. Nové obchodné príležitosti. Lepšie výsledky sociálnej, environmentálnej a ekonomickej zodpovednosti firmy. Pozitívny firemný imidž. Fungujúce a transformačné vzťahy medzi spoločnosťou a miestnymi komunitami. |
Zamestnanci prežívajú osobnú spokojnosť, naplnenie a zmysluplnú zábavy. Získajú nové vzdelávacie skúsenosti mimo bežného pracovného priestoru. Zlepšia si komunikáciu a tímovú prácu. Dostanú príležitosti spoznať nových ľudí a objavovať nové situácie a výzvy. Majú jedinečnú možnosť komunikovať s ľuďmi z iných oddelení firmy. Budú pozitívnejšie vnímať kariéru, pracovisko, kolegov a manažérske tímy. Objavia cesty k zapojeniu sa do komunity po dosiahnutí dôchodkového veku. |
Prenášajú sa zručností, vedomosti a technické poznatky z odborného prostredia do komunity. Postupne nastane zmena správania a praktík, ktoré vytvárajú sociálne, hospodárske alebo environmentálne problémy. Komunita získava tímy dobrovoľníkov pre svoje úlohy a aktivity, ktoré v spoločnosti zabezpečujú. Zvyšuje sa povedomie verejnosti o komunitných otázkach. Vznikajú nové zdroje príjmov pre komunitné projekty. Vytvára sa lepšie porozumenie a uznanie medzi podnikmi a neziskovým sektorom. |
Ako sa vaša firma a vaši zamestnanci môžu zapojiť do dobrovoľníctva?
Existuje viac druhov firemného dobrovoľníctva.
- zapojenie zamestnancov firmy do krátkodobých dobrovoľníckych aktivít, ktoré môžu mať charakter manuálnej práce v komunite (čistenie, dekorácie, natieranie v parkoch, záhradách, na ihriskách, pamiatkach...) alebo aj formu venovania času tým, ktorí ocenia vašu prítomnosť – deti, seniori, ľudia s postihnutím
- expertné dobrovoľníctvo pre mimovládne organizácie alebo neformálne skupiny (PR, tvorba stratégie, marketing, grafický dizajn...)
- vytvorenie vlastného firemného dobrovoľníckeho programu, ktorý bude dlhodobo umožňovať zamestnancom pôsobiť ako dobrovoľníci
Firemné dobrovoľníctvo v každej z týchto možností predstavuje pre firmu aj zmysluplnú a inšpiratívnu formu teambuildingu. Dobrovoľnícka aktivita môže prebiehať v ich pracovnom i voľnom čase – podľa možností a rozhodnutia jednotlivých firiem.
Čo treba vedieť
-
Dobrovoľník je vlastne každý, kto bez nároku na odmenu a vo svojom voľnom čase vykonáva činnosť v prospech iných.
-
Ak firma podporuje dobrovoľnícke aktivity svojich zamestnancov alebo sama iniciuje pomoc neziskovkám, do ktorých vyšle svojich pracovníkov, vtedy hovoríme o firemnom dobrovoľníctve.
-
Zamestnancom môže firma na takéto aktivity vyčleniť buď časť pracovného času, napríklad dva dni v roku, alebo ich aspoň podporiť.
Uvažujete, či začať s dobrovoľníctvom vašich zamestnancov?
Vaša firma by chcela pomôcť, ale neviete ako začať?
Rozmýšľate nad jednorázovou aktivitou alebo nad dlhodobou pomocou pre konkrétnu organizáciu?
Centrum dobrovoľníctva vám pomôže s nastavením dobrovoľníckeho programu a nasmerujeme vašu pomoc tam, kde je potrebná. Môžeme spolu s vami pripraviť pre vašich zamestnancov jednorázovú dobrovoľnícku aktivitu vo forme teambuildingu, ktorý má zmysel, a hľadať ďalšie možnosti, ako vytvárať nové dobrovoľnícke pozície pre vašich zamestnancov.
Chcete vidieť, s čím potrebujú ľudia vo vašom okolí pomôcť?